Wat is CRM

Wat betekent CRM

De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management. De betekenis van de Engelse term zegt al dat je CRM gebruikt voor het beheren van de relatie met klanten. Met CRM wordt gedoeld op een werkwijze, maar tegenwoordig wordt er vaak een direct verband met software gelegd. Een CRM-systeem is eigenlijk onderdeel van een CRM (klantenbeheer) strategie.  Deze bedrijfsstrategie zorgt ervoor dat je relaties met je belangrijkste klanten kan ontwikkelen. CRM-systemen, maar ook andere bedrijfssoftware, zijn ook nuttig om het eigen werk efficiënter te maken. Hiermee bespaar je tijd voor het werven van meer klanten. Bovendien is deze software geschikt om snelle en volledige beschikking te verkrijgen over informatie van het eigen bedrijf.

Met CRM als bedrijfsstrategie en het bijpassende systeem vergroot je je klantenkennis en zelfkennis. Het systeem fungeert zo ook als een management tool.

Verschillende manieren waarop je een CRM systeem gebruikt zijn:

  • Klanten segmenteren
  • Langdurige relaties bouwen en onderhouden met winstgevende klanten
  • Weten om te gaan met niet winstgevende klanten
  • Juiste informatie bij de juiste persoon
  • Op de klant aangepaste aanbiedingen en promoties aanbieden
  • Informatie over het eigen bedrijf
CRM - Bedrijfssoftware
Customer Relationship Management

Klanten segmenteren

Niet elke klant is hetzelfde. Daarom deel je ze in op de kans dat ze winstgevend kunnen zijn. Je kan klanten bijvoorbeeld indelen in leads, prospects, suspects en opportunities. Ook kan je klanten indelen naar omzet, of locatie. De reden om klanten in te delen is dat niet elke klant winstgevend is. Wanneer je weet wie wel en niet winstgevend is, weet je waar je meer tijd aan moet besteden.

Deel klanten op in je CRM-systeem
Klanten segmenteren in je CRM-systeem

Langdurige relaties bouwen en onderhouden

Met CRM software vergroot je je kennis over je klant. Je raakt niets kwijt en hebt alle informatie overzichtelijk. Met deze informatie kan per klant een strategie ontwikkeld worden. Heeft een klant een vraag, noteer het dan en kom er op terug. Ook wanneer het eerste contact met iemand anders binnen je organisatie is. Je kan zien of er op bepaalde momenten meer vraag is en een notitie hierover maken. Je kan ook je klanttevredenheid vergroten door snel en adequaat te reageren. Wanneer een klant minder winstgevend is, besteed je er minder tijd aan. Eventueel kom je later nog eens bij de klant terug, vanwege een notitie die je hebt gemaakt.

Juiste informatie bij de juiste persoon

Een verkoper kan bij een klant iets horen en het alleen voor zichzelf noteren of denken het te onthouden. Met een CRM-systeem sla je alle informatie over klanten, zoals telefoonnummers en inhoud van gesprekken, op een toegankelijke plek op. Deze informatie kan je vervolgens overal inzien. Verschillende afdelingen kunnen de informatie bovendien met elkaar delen. Met alleen het onthouden van kennis over klanten doen we zo’n systeem wel tekort. Het is niet alleen een adresboek. Klantenkennis moet ook gebruikt worden om winstgevende relaties met klanten op te bouwen. Dit gebeurt wanneer een bepaalde strategie wordt toegepast voor het werven én behouden van klanten.

Op de klant aangepaste aanbiedingen en promoties aanbieden

Om winstgevende relaties op te bouwen kan je gebruik maken van speciale promoties. Wanneer je klanten al zijn gesegmenteerd is het makkelijk om gerichte aanbiedingen te versturen. Je stuurt bijvoorbeeld alleen een aanbieding naar grotere klanten. Het is ook mogelijk de klanten te selecteren op locatie of iets anders wat identificerend is. Ook kan je de klanten natuurlijk handmatig selecteren. Nieuwsbrieven of mailings stuur je ook gericht naar welke klant jij wilt. Zo schiet je niet met hagel maar ga je gericht te werk.

Informatie over het eigen bedrijf

CRM-systemen, maar ook andere bedrijfssoftware, zijn nuttig om het eigen werk efficiënter te maken. Hiermee bespaar je tijd voor het werven van meer klanten. Maar je kunt ook informatie inzien over je eigen bedrijf. Je kan je eigen omzet bijvoorbeeld bekijken. Ook kan je zien hoeveel er verkocht wordt per persoon en of er voldoende tijd is besteed aan bepaalde klanten.

Conclusie

Met een CRM systeem is het mogelijk om je bedrijf te laten groeien. Verzamel nuttige informatie over je klanten, leveranciers en je eigen bedrijf. Je kan efficiënter te werk gaan en je klanten specifieke aanbiedingen doen. Vanwege al deze kennis zal het mogelijk zijn om langdurige, succesvolle relaties op te bouwen. Bekijk ons systeem en probeer het gratis. Neem hiervoor contact op.

Je bedrijf groeit met ons CRM-systeem.

Loading